MYOB Akademi / Nyheder / 2017-2018 / Aarhus / Horsens / København (Amager) / København (Valby) / Hermanos / Red Livet / SXB / Whired / 15. september 2017
UDVIKLINGSCAMP: Smøkker til udviklingscamp ved KPMG, marts 2017
Akademiet er et tilbud til drenge i alderen 14-19 år, som gennem et Mind Your Own Business Program med iværksætteri som omdrejningspunkt, har etableret og driver egen virksomhed. Med fokus på drengenes og deres eksisterende mikrovirksomheders konkrete behov, tilbyder Akademiet i samarbejde med dansk erhvervsliv og civilsamfundet, støtte, kompetenceudvikling og opkvalificering til drengene.
”Vi møder hvert år drenge, der motiveres til at videreudvikle deres mikrovirksomheder – fordi de har opnået succes og anerkendelse og har set, at det kan lykkedes, hvis man yder en seriøs indsats. Med Akademiet kan vi sikre forsat opbakning til drengene. Vi kan imødekomme deres ambitioner og vejlede dem i udviklingen af deres mikrovirksomheder.” – Maria Kavita Nielsen, Direktør hos Mind Your Own Business.
I alt skal 37 drenge fra fire forskellige boligområder rundt om i Danmark det kommende år arbejde intenst med udviklingen af deres personlige og faglige kompetencer både individuelt og på tværs af gruppen. Målet er at klæde drengegruppen på til fremadrettet at varetage mikrovirksomheden på egen hånd. På Akademiet er der derfor skruet op for den erhvervsfaglige og organisatoriske rådgivning, samtidig med at drengene får mulighed for at indgå i individuel karriererelateret rådgivning.
KPMG: Drengene udvikler en Business Model Canvas til Udviklingscamp, marts 2017
Til at bistå drengene har Akademiet indgået en række stærke erhvervspartnerskaber med førende danske virksomheder som blandt andet KPMG og Implement Consulting Group. Sidstnævnte vil blandt andet afholde teambuilding for drengene med fokus på samarbejde og kompetenceafklaring, som skal være med til at sikre, at mikrovirksomhederne kommer rigtig godt fra start.
KPMG vil igennem forløbet være en tæt og primær erhvervspartner i relation til drengenes erhvervsfaglige udvikling. Endvidere vil KPMG afholde to udviklingscamps til at indlede og afslutte sæsonen, hvor kyndige konsulenter vil bistå drengene og deres mikrovirksomheder i videreudvikling af deres forretningsplan og en strategi for fremtiden. Den første udviklingscamp finder sted den 28. oktober i København, og vil være dagen for det officielle startskud på en ny sæson i Akademiet.
WHIRED: Business Award i København maj 2017
I Trige uden for Aarhus har 11 drenge i alderen 17-19 år startet mikrovirksomheden Whired. Deres drøm er at udvikle et produkt, der kan løse et hverdagsproblem de fleste kender: den imiterede fuglerede som ledningen fra hovedtelefoner på magisk vis altid udvikler sig til i lommen. Drengene arbejder derfor på udviklingen af en smart kabelopruller til høretelefoner.
Følg Whired på Facebook.
SXB: Business Award i København maj 2017
På Amager i København står 11 drenge i alderen 16-18 år bag etableringen af mikrovirksomheden SXB, også kendt som Sahbe, der betyder ven på nordafrikansk. Navnet er vigtigt, for bag drengenes tøjvirksomhed, har drengene fra Hørgården et stærkt budskab om, at venskaber på tværs af kulturer er vigtige og at kulturelle barrierer ikke skal begrænse os i den måde, vi som samfund opfatter et af livets mest værdifulde relationer – venskabet.
Følg SXB på Facebook.
HERMANOS: Business Award i København maj 2017
I Folehaven i Valby har en håndfuld drenge i alderen 13-15 år etableret tøjvirksomheden Hermanos (spansk for ’brødre’). Også her har drengene et dybereliggende budskab med deres mikrovirksomhed, nemlig at skabe et bedre fællesskab – ikke bare i mikrovirksomheden, men samfundet generelt. På trods af deres unge alder, har de fem drenge på 13-15 år allerede i samarbejde med mentorvirksomheden Rambøll udviklet et stærkt brand.
Følg Hermanos på Facebook.
RED LIVET: Business Award i København maj 2017
I Sundparken i Horsens har 10 unge drenge mellem 12-14 år udviklet mikrovirksomheden med det store navn: Red Livet. For drengenes ambitioner har været store lige fra start. Forretningskonceptet bygger på egen producerede læderarmbånd med budskabet om at redde liv, hvor netop drengenes ambition er at kunne donere et overskud til en velgørende organisation og derved selv at bidrage til at hjælpe udsatte mennesker i andre dele af verden.
Følg Red Livet på Facebook.
Vi er meget spændte på at følge årets nye mikrovirksomheder, og du kan følge med her på vores hjemmeside og facebook, når vi løbende fortæller nyt om drengene og deres mikrovirksomheder.